Beleid en bestuur

Missie
Stichting Laafi vindt dat iedereen de mogelijkheid moet hebben in zijn of haar onderhoud te kunnen voorzien en daarmee een menswaardig bestaan te leiden. Ieder mens heeft daarin zijn eigen verantwoordelijkheid, maar moet wel de juiste omstandigheden aangereikt krijgen. Laafi wil mensen een opstapje bieden om zelf een inkomen te kunnen verdienen.

Bestuur
Stichting Laafi is gevestigd in Nederland en bestaat uit een bestuur van 3 personen:

  • Jan Drost (voorzitter)
  • Biep Durieux (secretaris)
  • Gerrald Gelderblom (penningmeester)

Deze personen hebben geen familieband of zakelijke relatie met elkaar.

Werkwijze
Stichting Laafi werft fondsen in Nederland onder zowel bedrijven als particulieren.

Deze fondsen worden gebruikt om kansarmen een lening te geven. Deze leningen worden uitgegeven door een vereniging in Burkina Faso; de association ABCDES. De voorzitter van deze vereniging is Issaka Ouedraogo. Deze vereniging dient plannen in bij stichting Laafi, zodra deze worden goedgekeurd, wordt een toestemming gegeven aan Rateba Nikiema die een machtiging heeft van een Afrikaanse bankrekening van de stichting om het benodigde bedrag op te nemen. Op deze manier is het toezicht op de projecten en de financiële transactie gescheiden.

Alle gelden die aan Laafi worden gegeven zijn giften, ook als deze fondsen als microkrediet worden uitgezet, betekent dit niet dat er bedragen aan de gevers worden terugbetaald.

Statuten
De akte van oprichting en de statuten van de stichting vindt u hier

Verlenen van financiële steun
Stichting Laafi wil de zelfredzaamheid verbeteren. Het geven van geld of lenen is altijd tijdelijk, nooit structureel. Laafi geeft op de volgende manieren financiele steun:

  • Microkrediet
  • Studiebeurs
  • Gift

Microkrediet
Personen die een microkrediet willen ontvangen moeten lid worden van de genoemde vereniging “Association ABCDES”. Hiermee worden deelnemers met naam en toenaam bekend wat de zekerheid van de terugbetaling verhoogt. Als rentepercentage wordt een jaarrente van 10% gerekend.

Studiebeurs
Stichting Laafi geeft aan een aantal jongeren een studiebeurs. Deze jongeren komen uit ongeletterde gezinnen.

Gift
In bijzondere gevallen kan stichting Laafi een geldbedrag als gift verstrekken. Dit zal alleen gedaan worden als er geen mogelijkheid gezien wordt tot terugbetaling van het bedrag.

Projecten
Stichting Laafi wil die projecten uitvoeren die kansarmen de mogelijkheid geven een zelfstandig bestaan op te bouwen. Dat betekent ofwel hulp bij het uitoefenen van een beroep ofwel het volgen van primair of beroepsonderwijs om daarmee een vak te leren.

Selectie van deelnemers
Deelnemers kunnen alleen onder voorwaarden in aanmerking komen voor een lening:

  • Ze worden lid van de vereniging ABCDES
  • Ze hebben geen slechte reputatie bij het terugbetalen van een lening
  • Ze zijn bekend in het netwerk van ABCDES

Daarnaast hebben vrouwen, en in het bijzonder moeders met thuiswonende kinderen de voorkeur. Zij hebben enerzijds de minste kansen op de arbeidsmarkt, maar zijn anderzijds het meest betrouwbaar in de terugbetaling van leningen.

Transparantie
Stichting Laafi wil in zijn inkomsten en bestedingen zo transparant mogelijk zijn. Donateurs worden gekoppeld aan projecten of personen naar keuze en ontvangen tenminste één keer per 2 maanden een nieuwsbrief.

Werving en beheer van gelden
Stichting Laafi werft actief gelden ten behoeve van haar projecten in Burkina Faso. De werving kan door zowel het bestuur als betrokken vrijwilligers worden gedaan. Donateurs kunnen particulieren en niet-particulieren zijn.

Het actief zoeken naar donateurs en daarmee het werven van giften zal gedaan worden door:

  • Het benaderen van personen en/of bedrijven via het persoonlijk netwerk
  • Het organiseren van initiatieven rondom fondswerving

Vanuit de relationele sfeer en persoonlijk contact wordt getracht voldoende middelen. De website en enkele promotie materialen worden ondersteunend ingezet.

Donateurs ondersteunen Stichting Laafi financieel door eenmalige of periodieke bijdragen. Donateurs kunnen desgewenst hun donatie toewijzen aan een specifiek beschikbaar project.

Het besteden van gelden
Ingezamelde gelden worden, conform de statutaire bepalingen, besteed aan projecten in Burkina Faso. Jaarlijks evalueert Stichting Laafi al haar projecten.

Naast de bestedingen aan projecten zijn de volgende belangrijkste uitgavenposten te onderscheiden:

  • Kosten website en promotiemateriaal
  • Onkostenvergoeding
  • Bankadministratie- en overboekingskosten

De bestuurders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben echter wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten.

Stichting Laafi heeft geen winstoogmerk.

Vermogen
Het vermogen van de stichting wordt gevormd door:

  • Subsidies en donaties
  • Schenkingen, erfstellingen en legaten
  • Alle andere verkrijgingen en baten

Verkregen fondsen worden ter beschikking gesteld voor het uitvoeren van projecten zoals beschreven in de missie van Stichting Laafi.

Beschikken over het vermogen

Het vermogen van Stichting Laafi wordt beheerd door het bestuur. Het bestuur bestaat uit ten minste drie bestuurders waarbij de rollen voorzitter, secretaris en penningmeester te onderscheiden zijn. Het bestuur is bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten tot het kopen, vervreemden of bezwaren van registergoederen. Daarnaast bepaalt het bestuur in welke projecten wordt geïnvesteerd.

Bestuursleden dienen een verzoek in bij de Penningmeester. De Penningmeester verifieert of de ingediende verzoeken in overeenstemming zijn met de uitgangspunten van de stichting. Vervolgens wordt de Voorzitter geïnformeerd door de Penningmeester. Na akkoord van de Voorzitter zorgt de Penningmeester voor het feitelijk overmaken van het geld.

Gelden t.b.v. projecten worden overgemaakt aan de vereniging “Association ABCDES”. Deze vereniging is verantwoordelijk voor de uitgifte van de gelden aan de leden die worden ondersteund. De leden betalen op periodieke basis het bedrag terug aan de vereniging. De gelden die worden terugontvangen worden uitsluitend opnieuw ingezet voor projecten zoals beschreven in de missie van Stichting Laafi.

Verantwoording

Over elk boekjaar legt Stichting Laafi verantwoording af over de besteding van de middelen in de vorm van jaarrekening. In de jaarrekening wordt tevens een financieel overzicht van de lopende en afgeronde projecten opgenomen.

Het boekjaar is gelijk aan het kalenderjaar. Uiterlijk 6 maanden na het verstrijken van het boekjaar is de jaarrekening beschikbaar.

Beschrijving administratieve organisatie

De verantwoording voor de financiële werkzaamheden van Stichting Laafi ligt bij de Penningmeester.

Alle financiële werkzaamheden voor Stichting Laafi worden uitgevoerd, gecoördineerd en/of gecontroleerd door de Penningmeester.

De financiële werkzaamheden van Stichting Laafi omvatten o.a.:

  • alle voorkomende werkzaamheden t.b.v. het voeren van de financiële administratie;
  • het onderhouden en beheren van bankrekeningen;
  • het onderhouden van contacten met bankinstellingen;
  • het onderhouden van contacten met financiële instellingen (o.a. belastingdienst, ANBI, SVB en AON);
  • het samenstellen van de jaarrekening;
  • het adviseren van medewerkers vereniging “Association ABCDES” t.a.v. het voeren van de financiële administratie van “Association ABCDES”;
  • het zorgdragen van financiële funding van vereniging “Association ABCDES”;
  • De Penningmeester legt over de financiële werkzaamheden verantwoording af aan het bestuur van Stichting Laafi.